Klant aan het Woord: Kooiman Scheepsinterieurbouw BV

Scheepsinterieurbouw: een vak apart

Kooiman Scheepsinterieurbouw BV verzorgt complete interieurs in de jachtbouw, binnenvaart, zeevaart en offshore. Het bouwen van een interieur in een schip is heel wat anders dan interieurbouw in de woning- en utiliteitsbouw, leren we van bedrijfsleider Jan van den Boogaard. Voor de inkoop van onder meer bevestigingsmiddelen en gereedschappen wordt er al zes jaar ingekocht bij Probin Albic in Papendrecht. Dit is dé regionale technische groothandel voor bouw, industrie, installatie én scheepvaart.

Afbeelding voor Klant aan het Woord: Kooiman Scheepsinterieurbouw BV

“Het interieur van een schip stelt hele andere eisen aan de constructie, dan een interieur van een gebouw”, zegt Jan van den Boogaard. Kooiman Scheepsinterieurbouw BV heeft daar ruime ervaring mee. Het bedrijf heeft vestigingen in Zwijndrecht en Dordrecht en is zelfstandig onderdeel van de Kooiman Marine Group. Dat is een onafhankelijke groep multi-disciplinaire scheepsbouwers. “We maken interieurs voor nieuwe schepen die Kooiman Marine Group bouwt, of we werken op locatie aan interieurs voor bestaande schepen of booreilanden. Dat kan gaan om wanden, plafonds en vloeren, maar ook om keukens, tafels, lessenaars en kasten. Ook plaatsen we deuren en ramen en ontwerpen, vervaardigen en plaatsen trappen. Daarnaast doen we alle overige voorkomende interieurbetimmeringen. We kunnen turn-key opleveren, doordat we samenwerken met bijvoorbeeld installateurs, stoffeerders en isolatie-specialisten. Al het timmerwerk doen we zelf.”

Andere eisen

Het interieur in een schip heeft met een hele andere dynamiek te maken dan in de woning- en utiliteitsbouw. Jan legt uit: “In de eerste plaats beweegt een schip. De krachten die daaruit voortkomen mogen geen invloed hebben op het interieur. Ook kunnen er tijdens laden en lossen schokken optreden. Hetzelfde geldt voor het geluid van de motor en scheepschroef. Daarom bouwen we altijd volgens het doos-in-doos principe: het interieur vormt een soort vrijstaande doos binnen de scheepsromp. Rubber opleggingen en extra massa in de vloer zorgen voor een stabiel interieur. Je wilt zo min mogelijk rechtstreeks contact tussen de staalconstructie en het interieur. Met regelmaat passen we stucwerk toe aan boord van onze projecten. Dat vraagt uiteraard veel aandacht voor de flexibiliteit van de stuclaag en de kitnaden.”

De vele lastige hoeken en rondingen in een schip vormen ook een uitdaging: “Ieder schip is uniek en je hebt te maken met lastig bereikbare hoeken en veel rondingen. Het is dus allemaal maatwerk. Daar heb je wel vakmensen voor nodig.”

Geen Bouwbesluit

Op de scheepsbouw is het Bouwbesluit niet van toepassing. Kooiman hanteert de eisen in ES-TRIN of Solas regelgeving. Dat is de standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor schepen en maritieme accommodaties. “Je krijgt dan ook te maken met specifieke eisen voor de brandwerendheid van je interieur, geluidseisen en daglichttoetreding. Dat zijn zware eisen, want schepen die bijvoorbeeld brandgevaarlijke producten vervoeren, hebben een groter brandrisico dan bijvoorbeeld een woning in een woonwijk. En het geluid van een scheepsschroef is toch heel wat anders dan een warmtepomp”, aldus de bedrijfsleider.

 

Afbeelding voor Klant aan het Woord: Kooiman Scheepsinterieurbouw BV

Inkopen bij Probin Albic

Al ruim zes jaar is Kooiman Scheepsinterieurbouw vaste klant bij Probin Albic in Papendrecht. Gezien de ligging van deze vestiging nabij drukke scheepvaartroutes en enkele scheepsbouwers, is een deel van het aanbod ook afgestemd op de scheepsbouw. “Wij kopen daar onder meer bevestigingsmiddelen, zoals schroeven, kitten en lijmen, maar ook gereedschappen en bijvoorbeeld constructieve hoeken en ander klein materiaal. We hebben vaak te maken met lastige uitdagingen en dan zoeken we samen naar een oplossing. De communicatielijnen zijn kort, je krijgt altijd goed advies en ze spreken ook onze taal.”

Volgens Jan worden de bestelde producten altijd keurig bij de vestigingen in Zwijndrecht en Dordrecht afgeleverd. “Soms komen we ook naar de vestiging van Probin als we toch in de buurt zijn. En als een bepaalde bestelling niet op voorraad is, wordt er direct actie ondernomen. Ook als we snel wat nodig hebben, dan anticiperen ze daarop.”

Hoewel Probin meer als partner dan als leverancier wordt gezien, vindt Jan het wel belangrijk dat de prijs/kwaliteitverhouding goed blijft: “We checken echt wel hoe de prijzen elders liggen. Probin hoeft echt niet de goedkoopste te zijn, want ze leveren een prima service. Maar je moet wel scherp naar elkaar blijven. En dat lukt gelukkig ook altijd wel. Gereedschap dat kapot is halen ze op voor reparatie of ze zorgen voor een aantrekkelijk aanbod om gereedschap te vernieuwen. Jaarlijks wordt bovendien het gereedschap door hun gekeurd, zodat het aan de veiligheidseisen blijft voldoen. We hopen dus nog jaren een tevreden klant te zijn!”

 

Meer info: KooimanMarineGroup.nl